* Kurssin viimeisellä tunnilla kirjasta keskusteltiin ryhmissä ja yhteisesti. Mitä pidit tunnin työtavoista? Toivatko keskustelut uutta kirjan tulkintaan?
* Kurssin aikana Juhaa käsiteltiin myös draamatehtävän ja vastaustekstin kirjoittamisen avulla. Mitä mieltä olet työtavoista?
Minusta oli ylipäätään hyvä idea että kaikki lukivat saman kirjan jota voitiin käsitellä yhteisesti. Yllättävää oli kuinka samoin muut olivat kokeneet kirjan kohdat joista keskusteltiin, tai ainakin päädyimme usein samankaltaiseen lopputulokseen (varsinkin ryhmäkeskusteluissa). Mutta tuliko uusia näkökulmia? Väittäisin että ei, ainakaan kovin radikaaleja. Johtuukohan siitä että Juha on kuitenkin teoksena melko suoraviivainen ja selkeä...(?)
VastaaPoistaMikä oli draamatehtävä?! Olinko silloin kutsunnoissa, vai tarkoitetaanko mahdollisesti elokuvaversioiden vertailua? Se nimittäin oli mielestäni tavattoman mielenkiintoista.
Vastausteksti ryhmissä oli ainakin uutta ja mielenkiintoista, mutta tuntui hieman vaikealta. Toisaalta saimme vastauksesta paremmat pisteet kuin odotin.
Olen Larin kanssa samaa mieltä - se, että kaikki lukivat saman kirjan ja että sitä käsiteltiin yhteisesti oli antoisampaa kuin se, että jokainen olisi lukenut eri teoksen ja sen jälkeen esimerkiksi esitellyt sen muulle ryhmälle. Aikaisemmilla kursseilla emme ole lukeneet samaa kirjaa koko ryhmän kanssa, joten uusi työtapa toi myös vaihtelua aikaisempiin kursseihin.
VastaaPoistaMielestäni viimeisen tunnin työtavat toimivat hyvin. Tosin se, että yksi ryhmästä selitti seuraavalle ryhmälle edelliset pohdinnat ei mielestäni olisi ollut tarpeellista. Kysymykset teoksesta saivat pohtimaan romaania eri näkökulmista, minkä myötä syntyi myös uusia oivalluksia. Erityisen mielenkiintoista mielestäni oli kuulla miten eri tavoin ihmiset olivat tulkinneet kirjan loppuratkaisua.
Minäkin jäin miettimään, mikä oli draamatehtävä? Oletan, että tarkoitetaan elokuvien vertailua. Oli mielenkiintoista nähdä miten eri tavoin saman kirjan tapahtumat oli kuvattu valkokankaalla. Erityisesti Kaurismäen modernisoitu versio oli vaikuttava, kekseliäs ja taitava filmatisointi kirjan pohjalta.
Vastaustekstin suunnitteleminen ryhmissä oli antoisaa, koska ryhmän jäsenten kanssa keskustellessa Juhan henkilökuvasta sai paljon irti ja keskustelu toi esiin paljon erilaisia näkökulmia aiheesta. Vastaustekstin kirjoittaminen oli kuitenkin erittäin haastavaa, koska oli vaikeaa saada kaikkien ajatukset ja näkemykset koottua järkeväksi kokonisuudeksi. Tekstin kirjoittaminen oli hidasta ja vaikeaa, koska ei voinut vaan kirjoittaa samalla tavalla kuin yksin, vaan piti pohtia ja punnita ryhmässä tekstin tuottamista ja ottaa huomioon kaikkien mielipiteet ja näkemykset. Positiivisena puolena on kuitenkin mainittava, että uudenlaisen työtavan kokeilu oli mukavaa ja se toi vaihtelua perinteisiin äikänkursseihin.
Draamatehtävällä tarkoitin sitä, kun Juha ja Marja menivät tapaamaan avioliittoneuvojaa. Pahoittelen epämääräistä ilmausta. :)
VastaaPoistaVastaustekstin kirjoittaminen ryhmässä ei ollut toimiva ratkaisu. Syntyi hätiköity kura missä oli räävitty kaikkien ajatuksia sieltä täältä.
VastaaPoistaMinunkin mielestä viimeisellä tunnilla kirjasta keskusteleminen oli antoisaa. Sen avulla kirjasta sai monipuolisemman kuvan ja uusia näkökulmia. Yhdessä keskusteleminen avasi kirjaa paremmin ja eri tavalla.
VastaaPoistaOlen samaa mieltä Annin kanssa myös siitä, että seuraavalle ryhmälle kertominen niistä kiertävistä lapuista oli turhaa. Sen olisi voinut hoitaa pelkällä papereiden eteenpäin siirtämisellä. Selittämisessä tuntui menevän myös enemmän aikaa kuin jos jokainen olisi lukenut edellisten huomiot suoraan paperista.
Draamatehtävä oli aika turha. Tehtävästä tuli roolijakojen takia hieman väkinäinen. Sen olisi voinut hoitaa pelkällä ryhmässä keskustelemisella eikä erityisellä roolien jaolla.
Vastaustekstin tekeminen ryhmissä oli ajatuksena hyvä, mutta toteutus ontui. Oli hyvä, että sai jaettua ja monipuolistettua kuvaa kirjan tapahtumista yhdessä, mutta itse tekstin kirjoittaminen oli vaikeaa monenlaisten kirjoitustyylien takia. Vastaustekstin tekemisen olisi voinut toteuttaa siten, että aluksi oltaisiin keskusteltu kirjasta ryhmissä, jonka jälkeen jokainen olisi kirjoittanut oman vastaustekstinsä.
Plussaa kuitenkin monipuolisista työtavoista!